dinsdag 15 maart 2011

Mutaten zijn toch prachtige creaties...

Toen ik enkele jaren geleden interesse kreeg in eenden was ik zeer onder de indruk van bepaalde mutanten soorten. Mijn teleurstelling was dan ook groot toen bleek, nadat ik lid was geworden van Aviornis, dat zij de mutantenkweek weren. Uiteraard moet men de doelstelling van een vereniging respecteren, maar bij mijn bezoeken aan andere leden zag ik tot mijn verbazing diverse mutanten in hun perken. Maar wat mij het meeste raakte was dat diverse bestuursleden van Aviornis zelf ook gewoon mutanten kweken. Als een vereniging hun leden opdraagt om mutantenkweek te weren, moeten zij in mijn optiek toch zeker als eersten het goede voorbeeld geven. In mijn ogen is dit hypocriet.

Het weren van de mutaties is dan misschien goed voor de soorten die in hun natuurlijke biotoop met uitsterven bedreigd zijn, maar ik denk dat de ontwikkeling van mutantenkweek niet te stoppen is. Volgens mij moet het ook zijn dat de liefhebber bepaalt welke soorten hij gaat houden en kweken! Binnen de werkgroep watervogels van Aviornis waren de meningen hierover verdeeld. Samen met een aantal andere liefhebbers hebben we de Watervogelbond opgericht met als doel: het verantwoord houden van ALLE watervogels.
In de afgelopen jaren heb ik zeer veel kleurmutaties gezien zoals de Bahama pijlstaart= blauw- en zilverwildkleur, Carolina eend= bruin-wildkleur en wit, Chilitaling= zilver-wildkleur, Europese pijlstaart= blauw en bruinwildkleur, Europese smient= blauw en bruinwildkleur, Krooneend= bruin-wildkleur, Laysantaling= blauw, bruin - wildkleur - wit en zwart-wildkleur, Mandarijneend= bruin-wildkleur en wit*, Roodschoudertaling= blauw, bruinen zilver-wildkleur, Versicolortaling= bruin-wildkleur. Ook zijn er mutaties bij de boomeenden. Bij de Gele boomeend komen zowel bruinen als een blauw-wildkleurige voor, bij de Witwang komt een blauw-wildkleurige boomeend voor.

De Europese Pijlstaarten hebben naast de wildkleur ook de witte en de blauw en bruin-wildkleurige, bij de Bahama pijlstaarten de zilver-wildkleur en de witte, blauw en geelblauw-wildkleurige. Bij de Europese Smienten komen vele kleine kleur/tekeningafwijkingen voor, maar ook bruin en blauwwildkleurige. Ook bij de Zee-eenden komen mutaties voor, zo zijn er witte Eidereenden, witte IJseenden en witte Nonnetjes.

Marmertalingen kunnen voorkomen in blauw en bruin-wildkleuren, er schijnt zelfs een witte Zomertaling voor te komen. Laysantalingen komen in vele kleuren voor zoals bruin-wild, zwart-wildkleur, wit en blauw. Ze behouden echter wel de witte vlek rondom de ogen. Bij de Blauwvleugeltalingen komt een bonte voor, de poot en snavelkleur zijn ook lichter dan die van de wildkleur. In Belgiƫ is enkele jaren geleden ook de witte Baikal taling ontstaan. Het schijnt dat de eend geheel wit is, de woerd laat de wildkleur-tekening nog zien. Alhowel ik deze nog niet heb gezien lijkt mij dit ook een geslaagde creatie. Bij de Chilitalingen zien we zilver-wildkleurige voorkomen, gelijk aan de kleur van de zilver Bahamapijlstaart. De bruin-wildkleurige Versicolortaling heb ik zelf niet gezien, wel met de kleur over het gehele lichaam gemuteerd tot geelbruin met behoud van de versicolor tekening.
*De Witte Mandarijneend is notabene ontstaan uit de Aviornis kringen.

Chris Cornelissen Maart 2011

1 opmerking:

  1. prachtig de witte mandarijn eend..leuk je artikel mutanten...gr, hans fidom leiden

    BeantwoordenVerwijderen